Magyar Katolikus Lexikon > T > tudatipar


tudatipar: a gépesített tömegtájékoztatás (újságok, rádiók, televiziók, stb.) folyamatosan irányított közvélemény formálása, melynek célja: a javakat előállító állampolgárokból a vélemény nélküli (befolyásolható) alattvaló (tömegember) alakítása. – Mo-on 1867: a →kiegyezés óta követhető kialakulása. Jellemzője: a hazai és külpol. hírekben, tudósításokban az igazságok, féligazságok és valótlanságok célzatos adagolásával, költött hírekkel azok megerősítésével majd cáfolataival (pl. a 1917/19 és 1944/45: a háborúk végén) a tárgyilagosság látszatát keltve, mesterségesen derü-v. borulátást keltve, valótlan jelzőkkel, stb. befolyásolták az átlagembert. A ~ divatot teremtve utánzásra késztet, (pl. a reklámmal) képes megváltoztatni fogyasztást, a szóhasználatot (pl. az egyértelmű szavak helyett mindenki átal másként értelmezhető idegen szavakat terjesztve), az erkölcsöt (alkalmazva a "kettős mércét", a 'nem erkölcsös de jogszerű'-t), a szokásokat (pl. vallásgyakorlás helyett mozgalmi élet), véleményt (pl. az aradi hóhérból Ferecjóskát csinált), stb. megváltoztatni. A ~ nagyban elősegítette a 2008–09 óta tartó hitel világválságot azzal, hogy a bankok hasznának növelésére társadalmi szokássá tette a hitelből élést és túlköltekezést. 88