Magyar Katolikus Lexikon > M > monopolisztikus szabadpiac


monopolisztikus szabadpiac: Az áralakulás a →monopolisztikus szabadverseny esetében lényegében megegyezik a →monopolisztikus piac áralakulásával. A különbség csak az, hogy az eladó piaci helyzete kevésbé szilárd. Számolnia kell ugyanis azokkal, akik más név alatt és más csomagolásban, de lényegében ugyanazt a terméket viszik a →piacra. Tökéletes →szabadverseny esetén a →piaci ár a termelési költség körül ingadozik. Minden más piaci formában megvan a lehetősége annak, hogy a piaci ár tartósan a termelési költség fölött maradjon. Ha a termelési költség mindenkor egyforma, a vevők a monopolisztikus piaci formák esetén többet fizetnek, mint a szabadverseny esetében. Ez azonban a gyakorlatban soha sincs így. A nagyüzemi termelés lehetővé teszi a termelési költségek csökkenését olyannyira, hogy a termékek piaci ára alacsonyabb lehet, mint az egymással vetélkedő kisvállalatok termelési költsége. - Arra is gondolhatnánk, hogy a monopolisztikus nagyvállalatokban a szabadverseny teljes v. részleges kizárása következtében a technikai felszereltség, az újítás és a termék tökéletesítése érdekében kevés történne. A tapasztalat azt igazolja, hogy éppen ezekben a nagyvállalatokban találhatjuk a legintenzívebb kutatómunkát az új és jobb termékek előállítása céljából és annak az érdekében, hogy a piaci helyzetüket továbbra is biztosítsák. **

Muzslay 1993:73.