Magyar Katolikus Lexikon > T > torkosság


torkosság (lat. gula): mértéktelenség a táplálkozásban, az →abstinentia ellentétes víciuma, a →hét főbűn egyike. –  Súlyos bűn, ha a ker. embert megfosztja méltóságától (megbetegedésig való evés, →alkoholizmus), v. a →szigorú böjt megszegésére készteti. – 4 formában nyilvánulhat meg: a) a mennyiségben: túl sok ételt/italt fogyasztunk; b) a minőségben: válogatunk, csak csemegéket eszünk, túl sok időt és gondot fordítunk az ételek elkészítésére; c) az időben: rendszertelenül, a szokott idő előtt v. után eszegetünk; d) az étkezés módjában: mohón, kapkodva v. titokban étkezünk. – A Szentírásban a ~ példái: Ézsau (25,27–34; Zsid 12,16), Boldizsár (Dán 5), Holofernesz (Jud 13), a pusztában a húsosfazekak mellé visszakívánkozó nép (Kiv 16,3), a dúsgazdag (Lk 16). Éva bűne nem a ~ volt, hanem a →kevélység, mellyel hasonló akart lenni Istenhez (Ter 3). A ~ a véges dolgok rabjává teszi az embert (vö. Róm 16,18; Fil 3,19), elveszi a fogékonyságát a Lélek dolgai iránt (1Kor 2,14). – A ~ megfékezése aprólékos, kitartó erőfeszítést igényel, de egyúttal az akarat és az önuralom fejlesztésének legkézenfekvőbb és leghatékonyabb módszere. Elsősorban a rendszeres étkezéssel lehet védekezni ellene. Az étel-ital mennyiségét határozzuk meg előre és alkalmazkodjunk hozzá: az étkezés végén mondott imádság valójában jelentse az étkezés befejezését, utána már ne együnk. Sose lakjunk egészen jól. Elégedjünk meg az egyszerű és mindennapi ételekkel, azt együk, amit elénk tesznek (vö. Lk 10,8). Jó megvizsgálni azt is, nincs-e a ~ mögött egészségi probléma (hiánybetegségek). – Lelki ~ megnyilvánulása a lelki csemegék (írások, előadások, lelki beszélgetések) habzsolása; a tp-hoz, gyóntatóhoz való kötődés hiánya miatt tp-ról tp-ra vándorlás lelki élmények keresgélése miatt  („fülek csiklandozása” 2Tim 4,3); tobzódás a kegytárgyakban; imádságban az igazi áhítat helyett az élmény és az érzékelhető vigasztalás keresése. A lelki ~ leküzdéséhez a →lelki szárazság alázatos elfogadására van szükség.  **

Spirago II:340. – KL IV:368.