Magyar Katolikus Lexikon > A > assumptus homo-teológia


assumptus homo-teológia: krisztológiai magyarázat, amely a megtestesülés titkában inkább a teremtmény fölemelését, mint Isten leereszkedését és eljövetelét látja. Kezdeményezője, Deodat Basly OFM a 20. sz. első felében úgy gondolta, hogy a Fiú nemcsak emberi természetet vett magára, hanem egész embert, akiben benne van a teljes emberi lényeg, lélektani autonómia, lélektani én, öntudat stb. De emellett Basly Krisztus személyi egységét nem akarta tagadni. A hagyományos egyh. tanítás az isteni és az emberi természetnek a Fiú személyében való egyesüléséről beszélt (kalkedoni zsin.), azért Baslynak kifogásolható az a tétele, hogy Jézusban megvolt a külön lélektani autonómia és éniség (XII. Pius: Sempiternus rex enc. 1951. IX. 8.). Hasonló nézetet vallott az 5. sz: az →antiochiai iskola, később →Abaelard és →Petrus Lombardus. Basly tételét főleg H. M. Diepen, P. Galtier és P. Parente cáfolták. G.F.

ThR 1956:145. (Haubst, R.: Probleme der jüngsten Christologie) - LThK I:948.