🡰 előző
Magyar Katolikus Lexikon > F > fogyasztóvédelem
következő 🡲

fogyasztóvédelem: a gazdaságpolitika területe, amelynek alapvető célja a fogyasztónak a gyártóval, szolgáltatóval, illetve a forgalmazóval szembeni érdekérvényesítésének biztosítása. – Részei: 1) A fogyasztók egészségének és biztonságának védelme, ami egyrészt a termékek, másrészt a szolgáltatások biztonságosságát jelenti. Ide tartozik az élelmiszerbiztonság is. – 2) A fogyasztók gazdasági érdekeinek védelme. A fogyasztó telefonos, postai, vagy online vásárlás esetén is jogosult teljes körű tájékoztatásra és 8 napon belüli indokolás nélküli elállásra. A légi személyszállítás szabályairól szóló rendelet szerint a légitársaságok késéseik után kártérítést kötelesek az utasoknak fizetni. – 3) A fogyasztók tájékoztatása és oktatása. A fogyasztót tájékoztatni kell a megvásárolt termék, vagy igénybe vett szolgáltatás alapvető ismérveiről. Bizonyos termékek rendeltetésszerű használatához használati és kezelési útmutatóra lehet szükség. – Az igények érvényesítése a intézményrendszerén és az igazságszolgáltatáson keresztül történik. A ~ jogszabályai végrehajtásért a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság felelős, amely tevékenységét a Szociális és Munkaügyi Minisztérium szakmai irányításával látja el. V.G.

A lexikon kora

A lexikon a budapesti Pálos Könyvtárban készült 1980 és 2013 között. A honlapon a korabeli szócikkek olvashatók, az újabb eseményeket, kutatási eredményeket a szócikkek nem tartalmazzák.